Terapia zaburzeń psychosomatycznych z wykorzystaniem Terapii Tańcem - część II Terapia Tańcem w aspekcie chorób psychosomatycznych. Terapeutyczny trening wsparcia w chorobie
30-31.01.2010 |
|||
.tytuł: | Terapia zaburzeń psychosomatycznych z wykorzystaniem Terapii Tańcem - cz. II Terapia Tańcem w aspekcie chorób psychosomatycznych. Terapeutyczny trening wsparcia w chorobie |
||
pedagog: | Maria Skommer |
Polska |
|
.kwalifikacja: | ..4 h teoria 14 h praktyka |
psychologia kliniczna terapia tańcem |
|
program: |
Proponowany warsztat jest II częścią programu, którego celem jest zainteresowanie uczestników możliwościami zastosowania terapii tańcem w radzeniu sobie ze stresem i napięciami.
Cele programu: zwiększenie świadomości własnego ciała, pokonywanie własnych oporów i ograniczeń w tańcu i ruchu, zdobywanie umiejętności ekspresji własnych emocji, poznawanie repertuaru własnego ruchu i wzbogacanie go poprzez improwizację, redukcja napięć, zwiększenie własnej skuteczności w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi. I Treści programowe wykładu: Psychoterapia i Terapia Tańcem jako metody terapii niewerbalnych mają swe korzenie w wielu nurtach psychologii. Prekursorem wykorzystania podejścia i technik służących docieraniu do podświadomości był Zygmund Freud, który w swoich pracach wiele miejsca poświęcił rozpoznawaniu związków ciała i umysłu. Kolejną ważną postacią byl Carl Gustaw Jung, którego teoria pozwoliła na wykorzystanie tzw. aktywnej wyobraźni, zarówno jako narzędzia diagnostycznego jak i terapeutycznego. Jung stosował ruch jako bezpośrednią ekspresję lub instrument do ekspresji snów, a to stało się inspiracją dla Mary Whitehouse, jednej z prekursorek Terapii Tańcem. Współcześnie inspiracją dla Terapeutów i Psychoterapeutów Tańcem są też prace Harry'ego Stack Sullivana i Alfreda Adlera oraz przedstawicieli psychologii humanistycznej: Carla Rogersa i Abrahama Maslowa. II Treści programowe warsztatu: 1. Poznawanie przestrzeni własnej i partnera w tańcu. 2. Ciężar ciała i ugruntowanie jako podstawa integracji ciała i umysłu. 3. Praca z oddechem w tańcu. 4. Praca z kręgosłupem i miednicą. 5. Impuls i przepływ. Upłynnianie ruchu. Uwalnianie blokad mięśniowych i ....stawowych. 6. Praca z jakościami ruchu - ciężar, płynność, siła. 7. Rozwijanie własnego ruchu poprzez improwizację. 8. Praca z granicami i ich wpływ na relacje z partnerami. |